Welkom op mijn blog!

Welkom! Hier plaats ik het resultaat van mijn aanvallen, die kenmerkend zijn voor iemand met het syndroom van Martha Stewart (MSS). Het liefst doe ik alles tegelijk: naaien, figuurzagen, koken, bakken, borduren, schilderen, ... ik heb niet echt een goede rem.

De naam van de blog, karottentrekker, is overigens van geen enkele betekenis. Het is gewoon een leuk Vlaams woord wat in de grote blogwereld nog niet in gebruik was.

Uiteraard vind ik het fijn als jullie een vraag stellen of gewoon een reactie achterlaten.


donderdag 5 juli 2012

Farmhouse Soda Bread (2) - Volkoren

Gisteren heb ik de volkoren variant gemaakt van het Farmhouse Soda Bread uit het boek The Great British Book of BAKIN.


Net als bij het naaien, kost het me altijd enige moeite de ingrediënten (of dus de materialen ...) bij elkaar te zoeken. De uitdaging bestond deze keer uit het vinden van tarwezemelen en tarwekiemen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook al molens met een online shop. Maar wellicht is het in een natuurwinkel ook te verkrijgen. Aangezien ik naast verschillende meelsoorten ook weer toe was aan een grote hoeveelheid broodzakken, was het een bestelling met verzendkosten waard.

Dit is het recept:

200 gram bloem
200 gram volkoren bloem
25 gram tarwezemelen
25 gram tarwekiemen
1,5 tl natriumbicarbonaat (baking soda) - dus meer dan in het witte brood
1 tl zout
350 ml karnemelk

Ingrediënten verwerken zoals in het 'basic' Farmhouse Soda Bread.
Het blijft me voorlopig een raadsel hoe het brood telkens aan zijn vorm komt. Deze keer ging het brood overdwars 'breken' in plaats van op de plaats van het kruis wat er in gemaakt is.

Geen opmerkingen: