Welkom op mijn blog!

Welkom! Hier plaats ik het resultaat van mijn aanvallen, die kenmerkend zijn voor iemand met het syndroom van Martha Stewart (MSS). Het liefst doe ik alles tegelijk: naaien, figuurzagen, koken, bakken, borduren, schilderen, ... ik heb niet echt een goede rem.

De naam van de blog, karottentrekker, is overigens van geen enkele betekenis. Het is gewoon een leuk Vlaams woord wat in de grote blogwereld nog niet in gebruik was.

Uiteraard vind ik het fijn als jullie een vraag stellen of gewoon een reactie achterlaten.


dinsdag 31 juli 2012

Laugenbrötchen

Vorig jaar heb ik op vakantie in Oostenrijk het boek 'Brot aus Südtirol' van Richard Ploner gekocht. Ik koop elk jaar op vakantie kook- of bakboeken (en ook heel vaak als ik niet op vakantie ben...).
In Oostenrijk én in Duitsland (waar we zeer geregeld komen, ik ben tenslotte dochter van een Duitse moeder) eten we altijd (eigenlijk overleven we er op!) Bretzeln en het eerste waar we allemaal weer naar verlangen als Duitsland in zicht is, zijn deze 'broodjes'.


Vandaag heb ik ze voor het eerst zelf gebakken. Niet in de typische Bretzel-vorm (we moeten simpel beginnen) maar als Laugenbrötchen. Lauge ... loog ... natronloog ... inderdaad! Deze broodjes moet je voor het bakken onderdompelen in kokend loog. Natron speciaal voor voedselbereidingen heb ik hier nog niet gevonden, maar voorzienig als ik was, heb ik dit ook uit Oostenrijk meegebracht.

De broodjes zijn niet zo groot (wellicht is het gebruik van verse gist die een tijdje ingevroren is geweest de oorzaak) en niet zo donker als het plaatje uit het kookboek en de bretzeln die je in Duitsland en Oostenrijk koopt. Maar zojuist een proefje genomen van een warm brötchen met gezouten boter en ... zoooo lekker!
Het recept -in het Duits-  vind je hier! Vertaling op aanvraag...
Wat betreft het meel Typ 00 en Typ 0 ... het is mij nog steeds niet duidelijk wat hier voor te nemen. Een site beweert dat Typ 00 overeenkomt met Duitse Tarwebloem type 405 en Typ 0 met type 550, een andere beweert weer andersom. Aangezien de hoeveelheden 50/50 zijn, maakt het hier niet uit.
Het Duits tarwemeel heb ik van de Zuidmolen. Wie me nog kan vertellen welk meel vanuit het aanbod in de supermarkt correspondeert met type 405 en type 550, ben ik zeer dankbaar!


Geen opmerkingen: